Nov 19, 2010

B.E.R.B.E.D.A.

Selam Aleykum.......

Alhamdulilah. Sudah seminggu 2 hari aku berada di rumah sempena cuti semester kali ini. Namun, aku terfikir. Apa yang aku sudah buat dan lakukan untuk kebaikan diri serta orang sekeliling aku? Mungkin tiada apa-apa. Sebelum cuti, aku ada beberapa perkara yang aku mahu lakukan untuk cuti ini. Tetapi, aku masih tidak mampu untuk lakukannya. Ya ALLAH, berikanlah aku kekuatan untuk lakukan dan menghadapinya.



Dalam hidup ini, setiap insan serta manusia mempunyai kelebihan serta kekurangan yang berbeza-beza antara satu sama lain. Walau kurang seseorang itu, pasti ada kelebihan yang tidak ada pada orang lain. Jangan sesekali pandang rendah pada diri sendiri. Di mana kelebihan aku? Di mana kekuatan aku? Aku sendiri yang sentiasa memberi semangat kepada orang lain tentang perkara tersebut. Namun aku sendiri yang mengabaikannya. Aku sendiri yang tidak mampu.


Aku tidak tahu diri aku ini bagaimana orangnya? Hipokritkah aku? Jauhkan lah aku dari perkara2 yang tidak membawa manfaat kepada aku untuk mendapatkan keredhaan Mu. Apabila aku melihat orang disekeliling aku, masyarakat yang ada di sekeliling aku, aku sebak. Terserempak dengan manusia atau insan yang tidak seperti aku yang masih lagi cukup sifatnya. Lihat bagaimana mereka berusaha mencari keredhaan Ilahi walau dengan keadaan sebegitu. Namun, aku yang masih lagi sempurna, apa yang aku lakukan? Sentiasa lalai.....

p/s: perbezaan itu wujud. persamaan juga wujud. Pandai2 lah mencari persamaan dan mengurus perbezaan.



No comments: