Dec 18, 2009

TahNiaH

Assalammualaikum dan salam Senyum Semesti



Seperti yang anda sedia maklum, pasukan bola sepak Harimau Muda B23 telah memenangi pingat emas dalam perlawanan final di Sukan Sea ke-25 di Laos. Tahniah diucapkan. Perlawanan akhir ini menemukan Malaysia dengan pasukan Vietnam. Dengan jaringan sendiri oleh pemain pertahanan Vietnam, ini menjadikan pasukan kita menang dengan jaringan gol 1-0.


Walaupun pada peringkat kumpulan, pasukan kita kalah 1-3 kepada Vietnam, ini tidak mematahkan semangat juang pasukan kita untuk memberi tentangan sengit dan hebat kepada pasukan lawan.


Logo FAM


Selama 20 tahun pasukan Malaysia kempunan pingat emas dalam acara bola sepak, akhirnya penantian ini tidak sia-sia.Pada tahun 1989, kita mendapat pingat emas apabila menewaskan Singapura ketika Sukan Sea ini diadakan di Kuala Lumpur. Harapan, usaha dan doa membuahkan hasil kepada pasukan kita. Tahniah sekali lagi.Kali terakhir kita memasuki final adalah pada tahun 2001. Ketika perlawanan menentang Thailand. Tetapi, kita hanya beroleh pingat perak. Mungkin sukan Sea ke-25 di Vientiane, Laos menjadi kenangan yang tidak dapat dilupakan.
Dengan memakai jersi berwarna biru, (warna kegemaranku, bawak luck, hehe) pasukan kita bermain dengan baik. Cubaan yang dilakukan menyebabkan pasukan Vietnam gelabah. Harapan setiap rakyat Malaysia adalah supaya dengan kejayaan ini dapat meningkatkan prestasi pasukan kita dipersada antarabangsa.

Setiap manusia mempunyai pandangan yang berbeza-beza. Kejayaan ini akan ditafsirkan dengan pendapat yang berlainan. Bagi pasukan Vietnam pula, yang tidak pernah lagi merangkul pingat emas pada temasya sukan ini, dengan 4 kali berturut-turut memasuki pentas akhir, mereka akan lebih berusaha dan meningkatkan diri. Jadi,kepada pasukan Malaysia jangan hanyut dibuai mimpi, teruskan berlatih, tingkatkan prestasi, kurangkan kontrovesi, jangan berpuas hati dengan kejayaan ini tetapi jadikan pembakar semangat untuk kejayaan yang lebih manis untuk masa akan datang. InsyaALLAH. Amin.
*Sebarang kesilapan, harap diperbetulkan.
**Memandang sesuatu perkara dengan pandangan positif.

3 comments:

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

aku sokong malaysia..
Walaupun kadang2 memang mengirap darah asyik dengar berita kalah saje..

Yang penting aku sokong

anak pak man said...

1st half msia was crap..it was like watching a person controlling Msia playing PES for the first time, pressing the "slide" button over and over..
2nd half, we gained momentum, good momentum and got a good rhythm going, until the vietnam keeper got "injured" and spent ten minutes on the ground nursing his shoulder, breaking msia's momentum.
msia's goal itself came out of nowhere..
and when msia got the goal, they totally fell asleep, and could have easily conceded 3 goals in the 6 minutes that followed..
yeah, kudos to them for the gold.. i'm proud of them, Malaysia Boleh and all that, but they still have a lot of work to do..
let's hope they don't sit on this victory and work hard to regain the form of their glory days..

pencari sejati said...

PKE
btol!! yg penting kite sokong

anak pak man
hurm..aku xnk la ulas cm ko wat nie..hehe..tp mmg realiti kan cm tue maen nyer..sbb aku bukn nyer hebat maen bola, kalo hebat, bley la aku komen cm2..haha..
pape pun, setiap yg dikritik atau diberi pendapat, perlu kite ambek perhatian dan jadikan semgt untuk bangkit..truskan usaha.